Suzuki Methode
De Japanse violist Shinichi Suzuki (1898-1998) realiseerde zich dat ieder kind al op jonge leeftijd een taal kan spreken. Je zou denken: “Dat is toch logisch?”. Maar soms zijn er kinderen die wel twee of drie talen kunnen spreken en zonder moeite complexe grammaticale regels eigen maken. Suzuki viel ook op dat kinderen hun taal spreken met verschillen in uitspraak en taalmelodie. Hij ontdekte dat ieder kind een fenomenaal vermogen heeft om te leren en ook een fantastisch gehoor heeft voor verschillende klanken. Zodoende heeft hij een methode ontwikkeld waarbij kinderen zeer snel en natuurlijk muziek kunnen leren spelen, zoals ze ook een taal leren. Dit gaat altijd gepaard met een ouder.
De Suzuki Methode: Een Muzikale Reis bij Muziekschool Den Haag
Bij Muziekschool Den Haag omarmen we de filosofie van Dr. Shinichi Suzuki, die geloofde dat ‘elk kind kan leren’. De Suzuki methode, ook bekend als de ‘moedertaalmethode’, benadert muziekonderwijs op dezelfde manier als het leren van de moedertaal.
Kenmerken van de Suzuki Methode:
- Luisteren: Net zoals kinderen hun moedertaal leren door te luisteren, worden Suzuki-studenten ondergedompeld in muziek.
- Imitatie: Door het nadoen van de leraar en andere studenten, ontwikkelen kinderen hun muzikale vaardigheden op natuurlijke wijze.
- Herhaling: Herhaaldelijk oefenen van muziekstukken versterkt het geheugen en de vaardigheid.
- Motivatie: De methode bevordert positieve bekrachtiging en een liefdevolle leeromgeving.
- Ouderbetrokkenheid: Ouders spelen een actieve rol in het leerproces, net als bij de taalontwikkeling.
Onze toegewijde docenten zijn niet alleen experts in hun instrument, maar ook getraind in de pedagogische aanpak van Suzuki. Ze werken nauw samen met ouders om een ondersteunende en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind kan floreren.
Begin je muzikale reis met de Suzuki methode en ervaar de vreugde van muziek maken in harmonie met anderen!
Inschrijven: Muziekschool Den Haag Inschrijving